Nu är det slut!!

Jaha.. då var det slut.. Slut på myset..Slut på det där enkla, snabba och smidiga... Slut...
Hon har visat tydliga tecken förut men jag har inte riktigt velat inse.. Igår bet hon mig.. Och idag så dissade hon bröstet totalt.. Tog ett sug sen var det inte intressant längre och hon som ALLTID i snart 8 månader haft mammas bröst som största favoriten... Nää.. så nu e det slut bestämde vi. Hon är en stor tjej nu som kommer klara sig fint utan mammas bröst. Tydligt tecken på det är att hon bara slukade portionen med gröt till frukost. Duktig tjej! Då står hon sig ordentligt till förmidddagsluren vid 10-tiden.
Tänk allra första gången hon låg vid bröstet.. Helt varm och kladdig var hon.. Kolsvart krulligt hår som stod upp som på en riktig trollunge. Hon sökte och sökte och vips så hade hon tag.. Kändes ju väldigt konstigt att ha ett litet kryp som sög på ens bröst.. Men va mysigt! Jag hade ju turen att allt bara fungerade från sekund 1, har hört andra skräckhistorier där amning inte alls fungerar och om såriga bröstvårtor..ajajaj.. Men för mig har det fungerat och jag har ammat på cementgolv, på terasser, på fester, på andra smutsiga golv, i renoveringsobjekt, i damm, i bilar, i stora folksamlingar.. Ja jag tillhör väl den sorten som inte sett nåt problem med att amma överallt i stort sett.. Det har vart smidigt och enkelt - fram med patten bara och så en filt! Perfekt!
Men det har också varit otroligt mysigt det kan man inte sticka under stolen med. Att bara få sitta/ligga ensam med sin lilla tjej och hon äter och äter och efter ett tag så somnar hon. Hon ligger där och snuttar och inget annat i hela världen existerar förutom vi. Det har vart jättemysigt. Först var det konstigt att någon liksom var beroende av just mig, men sen var det bara härligt!
Nu tar vi nästa steg emot mat och alla härliga typer av smaker! Så istället för att packa ned två bröst är det mat och välling som ska med!
Känns som om man avslutar ett kapitel i sin första bok som mamma. Så nu vänder vi blad och med stor spänning ser vi framemot nästa kapitel!

Första gången..drygt en timme gammal..

Kommentarer
Postat av: Amanda & Oscar

Oscar ammar flera ggr ena dagen och bara nån gång nästa dag. Så det döjer nog länge innan vi slutar helt. Men visst är det mysigt med amning!

2009-10-29 @ 15:44:51
URL: http://glantan.blogg.se/
Postat av: Anneli

Så då var dagen kommen.. Usch, jag har separationsångest redan!! Men i vår takt så kommer jag ju amma när Turman är 5 år..

Måste ändå känts bra att Snuttran valde själv, på så vis kanske det inte känns lika jobbigt, eller!?

Nä jag vet inte men förstår om du saknar det lite, även om det är en ny tid nu och allt har ju sin tid!! Nytt kapitel helt enkelt! :-)

Krama Molly från Ture och mig

2009-11-01 @ 15:32:34
URL: http://annelicarlsson.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0