Just det ja...

Molly har numera mer eller mindre slutat med blöja. Det har hela tiden fått vara på hennes villkor, har inte velat tvinga henne till nåt, hon e ju trots allt bara 2 år.
Det började för ett tag sedan att hon började prata om att kissa på toa, eller att bajsa var äckligt osv.
Sen började vi, jaja vill du kissa så kissa då.. typ..
Sen åkte jag och hon in till stan och hon fick välja trosor själv..Eller nja.. Jag hittade två olika sorter och hon fick välja. Helt otroligt att man lyckades hitta nåt UTAN Hello Kitty...avskyr det. Det är ju fan på ALLT!! Ser man ett klädesplagg som ser snyggt ut, men så vänder man och tro katten att den däringa katten är nånstans på tröjan.. Nej! Så länge jag kan bestämma så utesluter vi Kittyn i detta hemmet! Sådeså!
men men..
Vi valde trosor och sedan den dagen har hon vart lite till och från. Hon har blöjan när hon känner för det och trosor när hon känner för det. Blöjan har vi alltid på på natten!
Denna veckan har hon vart utan blöja på förskolan! Och ingen olycka skedd! Helt otroligt!
På toan hemma har vi (jag) gjort en klistertavla där man får klistra om man kissar eller bajsar. Första tavlan vi gjorde var en väg och så fick hon klistra upp olika bilar på vägen och när hon var framme vid garaget så skulle hon få en sparkcykel, nu har vi inte lyckats hitta nån sparkcykel UTAN Hello Kitty, så den presenten ligger lite på is...
Nästa tavla vi gjorde var Nalle Puh skogen, och när hon fyllt den så åt vi glass! Sen har vi haft Musse Pigg och då åt vi också glass.
Nu har vi inga tavlor och det funkar helt okej!
För oss har det funkat jättebra med att inte tvinga henne, inte tjata, utan allt har hela tiden vart på hennes villkor.
Men det är också ett helt nytt tänk för en annan, alltså har dom blöja så är det ju "smidigt", byt i bilen, på golvet eller vad som om dom har kissat ned eller bajsat, men när dom blir kissnödiga utan blöja... Närmaste toan ligger vart sa du?...
Som igår...hade vart på jobb å hälsat på. Molly var med och hade inte blöja... Jag frågade ju aldrig henne liksom innan vi åkte därifrån om hon var kissnödig. Jag var ju inte kissnödig... På vägen hem:
- Mamma, jag är kissnödig nu, så vi får nog skynda oss.
Mitt på motorvägen....hmm...
- Har du redan kissat?
- Nej jag håller mig....
- Vi kan snart stanna...
Cirkus 5 minuter senare kör vi av på våran avfart och stannar utmed vägen lite längre fram. Hon kissar i diket och inget kiss i trosorna!
Så duktig!
Och jag då? Får nog bli lite bättre på att komma ihåg att hon inte alltid har blöja nu för tiden....Just det ja....!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0