Har jag blivit en mespropp?

I slutet av mars så var jag hos en fotograf med snuttran för att ta ett års kort på henne. Tyckte det kunde vara kul att få ett riktigt fint ett års kort på henne. Och det bästa var att just denna fotografen tar riktigt fina kort + att dom i mars hade ett erbjudande om att man fick alla korten på cdskiva. Att ta kort hos denna fotografen är också relativt dyrt måste jag nog påstå...1300 för en barnfotografering och då får man 8 kort i ett album. Men då alltså i mars månad fick man även korten på cd skiva, vilket innebär att man kan göra förstoringen någon annanstans där det är lite billigare för en annan som inte skiter pengar som man säger..
okej! Så vi var där..tog kort...snuttran var jätteduktig. Fotografen var jättenöjd... Jag fick mail nån dag efter om att bilderna var klara, fick en länk där man kan gå in å kolla. 33 stycken bilder var det. I början sa hon att det var cirka 50 men att hon endast skickade 33 för att dessa var de absolut bästa. fine!
Hon hade redigerat vissa = gjort vissa i svartvitt, vissa i vintage och vissa var bara i org.färg. Jättefina bilder.
Nu skulle vi välja ut 8 stycken till albumet vi skulle "få".
Jag & D var hyfsat överens och jag var inne i stan häromdan för att säga vilka vi ville ha i albumet. Fixat!
Sedan sa jag att vi ville ha resten, alltså alla bilder vi får på cd i org.färg. För det är ju så att har dom gjort dem i svartvitt på cdskivan så kan jag inte sedan i efterhand ändra tillbaka till färg. Och eftersom vi ännu inte vet om vi ska göra förstoringen i svartvitt eller i färg är det ju bäst att få dem i färg så vi kan ändra själva sedan.
Det var ju det som var så bra med erbjudandet! Få alla dina bilder på cd!!
Men...då sa hon att det inte går... Vi kom överens om några bilder som hon skulle redigera tillbaka till orignial..
När jag sen kom hem sa jag det till D... Han blev inte arg, utan menade bara på att varför skulle det inte gå att vi får alla i original???
Jag mailade fotografen igen och skrev att vi verkligen skulle vilja ha alla i färg....och att det var det jag liksom trodde var meningen med erbjudandet..attt man skulle kunna göra vad man ville själv med bilderna.....
Men det var det inte menade hon, utan då skulle vi få betala 500 spänn extra....
500 spänn?
Nää...
Eller vad..
jag fattar inte...
D blev sur när jag ringde. Tro fasiken att dom kan fixa det menade han..
Jag menade på att jag har ju redan frågat och hon säger att vi får dem som vi kom överens om men inget mer, skall vi ändra flera får vi betala och dom skall i fortsättningen vara tydligare med vad dom menar.
Men jag påstår att jag inte förstått det...Jag trodde erbjudandet var att man fick alla bilderna som VI vill ha dem, och så som dom tycker att dom skall vara...
Så nu sitter jag här... D säger att jag skall vara påstridig och inte ge mig...Jag tycker att D skall ringa och säga det han säger. För det låter ju bra..Jag....jag vågar mest inte..
Vill inte bråka, men ändå på ett sätt. Vi betalar ju faktiskt 1300 eller nåt för det här och det är ju inte så lite pengar kan jag tycka och då vill man ju vara nöjd när man går därifrån...
Men sen så har jag ju ändå sagt min mening och hon har sagt sin..
Skall man ändå fortsätta strida för sin vilja?
Det enda det handlar om för dem är ju att det blir ett merjobb som dom inte räknat med.Och förresten så är det alltså ytterligare 8 bilder till.. Det är inte så att det är flera veckors tid för dem.... Bara ynka 8 bilder till....
GAHHHHHHH.....jag blir arg på mig själv för att jag jamsar med som D säger...

Har jag blivit en mespropp eller vad är det med mig??
Vad ska jag göra?????


Kommentarer
Postat av: Daniel

Men förfasen! Klart att det inte är en merkostnad, att tala om, för fotografen att kopiera över ALLA 50 bilder i RAW format. Visst hon kanske inte vill kopiera de bilder som hon inte anser blivit så bra. Hon vill säkert att alla bilder med hennes "signatur" ska vara av bra kvalitet. Det får man respektera.



Visst är det kopieringen hon tjänar pengar på då marginalen är mastodontisk på dessa kopior jämfört att nyttja ett vanligt fotolab. Men hon har ju redan fått ut betalning för denna fotosession samt bilderna. Även om du skulle få ALLA 50 bilder gör ju faktiskt inte det att du inte anlitar henne igen för nya kort, "snuttan" växer ju...



I praktiken förlorar ju hon inte på detta. Säg att du skall trycka upp en 2*1 meter stor canvas eller lägga upp bilderna i bildspel på datorn och överaska någon familjemedlem det detta tilltag, eller trycka upp en fototapet till barnrummet etc...



Nä ring henne igen och meddela henne att du faktiskt anser att du blivit lovad dessa bilder och det var med den föreställningen som du valde att göra denna affär med fotografen. Säg även att du respekterar hennes affärsmodell men att den borde kommuniceras tydligare mot kund så att sådana här missförstånd inte inträffar i framtiden. Men som sagt, du ska iallafall ha "dina" foton i detta fallet.



Personligen har jag svårt för sådana här "småaktigheter" av de företagare som man spenderar sina surt förvärvade peningar hos...



Vilken fotograf handlar det om btw?



Kör hårt och lycka till!

2010-04-15 @ 20:10:44
Postat av: Maggan

Det är Karin Lindhe fotograf...

ja får ringa henne imorrn och läsa innantill det du skriver..det låter bra & rätt!

Eller så kanske du kan förvränga rösten å ringa åt mig ? ;=)



2010-04-15 @ 21:07:46
URL: http://margu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0