Rutiner Rutiner Rutiner..

Jag minns knappt om snuttran hade några "rutiner" när hon var mini. Hon mest söv...å söv...å söv.... Jag minns inte direkt heller när hon började fastna i sina just-nu-rutiner, alltså hur längesen det var hon började falla in i spåret som vi nu kör.Men jag konstaterar iallafall att rutiner är härligt!! Speciellt när dom är såhär ihållande...peppar peppar...

En dag för Molly är:

8.00.(eller 7.30 eller 9.00..eller 9.30..beroende på hur länge hon känner för att söva..) Vaknar! Ligger i sängen, eller sitter som hon nu lärt sig. Sitter i sängen å pratar med sina nallar tills jag eller D kommer å hämtar henne. Aldrig ett skrik eller någonting från denna lilla damen.
8.30 tiden - Välling i sängen tillsammans med mamma (mig alltså)
9.00-9.30 Frukost i form av gröt och ett halv smörgåskex
Lektajm!
10-12 Sover ngn gång därimellan. Lägger oftast henne platt fall ned i sängen å så däckar hon.
12 - Middag! mmmmmmmm...älskar mat! Å så får man efterätt om man äter upp (inget fusk nu Ture...;=)
13-15 Sover ngn gång därimellan.
15-15.30 Mellanmål, apelsin, yoghurt,macka..lite olika.
Lektajm!
17.00 Gröt!
Lektjam med pappa!
19.00 Välling å platt fall ned i sängen å sover tills morgonen gryr vid 8 snåret å en ny dag börjar!

Helt underbart!
Vid jul tänkte man att man kanske skulle "rubba" hennes rutiner eftersom vi var på bortaplan å så, men icke...hon följer sina rutiner till punkt å pricka.
MEN!!
måste jag tillägga.. Enda gången som man lagt märke till nu det sista är att, när vi e hos andra mammor å hälsar på så kan man inte längre bara lägga snuttran ned på golvet på en filt för att sova. Nä nu finns det andra roligare saker att upptäcka så sova hos andra under dagen fungerar oftast inte om det inte är i vagnen givetvis.
Men jag antar att det är så när dom blir äldre, svårare att slappna av och komma till ro.
Men det gör oftast ingenting för väl i bilen på vägen hem slocknar hon på 1 sekund.

En annan har ju själv blivit väldigt rutinfast.
Min morgon startar med att vakna till snuttrans vilda diskussion med Ninis. Sen hämtar jag henne eller D beroende på om han e hemma eller inte. Sen gosar vi i sängen å kollar på Nyhetsmorgon en stund. Sen går jag ned i pyjamas, gör välling. Går upp till snuttran. Hon käkar välling. Sen gosar vi en stund till i sängen. Sen bäddar jag, klär på mig, byter blöja på snuttran å klär på henne. Sedan går vi ned, jag borstar hennes hår, gör gröt å frukost. Vi tänder ljuset på bordet och räknar D-droppar. Sen röjer vi undan, leker och sedan är det dags för förmiddagsvilan för snuttran.
Sen beroende på vad som händer under dagen gör vi diverse aktiviteter. Men just morgonen är desamma rutinerna. Å det är på nåt sätt härligt, för det är våran stund hela morgonen.
Sen kanske jag inte ens skall våga erkänna men det gör jag....jo...att.....när...jag packar skötväskan så måste jag ha ett jämnt antal blöjor med...ja jag vet..det är sjukt..men antingen 4 eller 6...vet inte varför. Men jag skulle nog f-n nästan vända i dörren om jag glömt att kolla hur många blöjor jag fått med...Har inte sagt det till nån innan.. haha..men det är ganska roligt samtidigt som det är en ordentlig tvångstanke..varenda gång kan jag lova.. 4 eller 6 blöjor...Kan inte hjälpa det..Måste bara vara så! =)






Var ute vid havet å tog lite bilder på finaste snuttran!




Kommentarer
Postat av: Anneli

Haha! Den tvångstanken var ny! Lite störd men helt okej!! Kan erkänna att Ture fortfarande får fruktdessert även om han inte ätit upp.. Sa till D senast idag att Molly minsann inte får dessert om hon inte ätit upp! Vi väntar med att införa den regeln!

Härliga morgonrutiner!! Jag är också ett stoooort fan av rutiner! Det är härligt!

Håller med om att det inte är så lätt att lägga dem borta längre.. Finns så mycket mer intressant!



Just nu ligger jag i sängen och lyssnar på mördarna/tjuvarna.. Än så länge gör de inga ljud.. D spelar tennis.. Tänkte lyssna på ljudbok men vet inte om jag vågar..



Kram på er

2010-01-20 @ 21:46:14
URL: http://Www.annelicarlsson.wordpress.com
Postat av: lotta

vilka fina bilder!

2010-01-21 @ 10:54:59
URL: http://lottajohansson.blogg.se/
Postat av: Dorothea - Tvillingmamma & Gravid

Vilken sötnos!

2010-01-23 @ 19:04:17
URL: http://www.alltforforaldrar.se/theans/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0