Första tillsägningen..

Snuttran fick sin första rejäla tillsägning idag.. Vet inte om det är rätt eller fel? Antar att det är upp till en själv hur man känner. Men jag tror att hon är såpass medveten att hon fattar saker som är fel om man säger till henne. Jag tror mycket på tonläge. Alltså säger jag med min vanliga fina röst: Nej Molly så får du inte göra. Så fattar hon ju inte skillnaden på rätt eller fel. Men om man är hårdare i röst och ser arg ut och säger med bestämd röst: Nej Molly. AJA!!
Så lär hon sig ju att när mamma gör och säger så så är det nåt jag gör som inte är bra!
Så idag när vi satt å käka gröt så satt hon och drog och drog i haklappen. Efter att jag satt på den 2 gånger efter att hon dragit av den så höjde jag rösten och sa: AJA dig Molly!!
Och så kollade hon på mig med sina stora blå ögon, darrade lite på läppen men släppte haklappen och gjorde inte så mer.
Känns både bra och dåligt men nu vet jag att vissa saker är hon ju fullt medveten om att så ska man inte göra.
Visst hon är bara 6 månader, men ändå.
Tror barn fattar mer än vad man tror och sätter man gränser direkt från början kanske man har hjälp av det senare när allt bus och pill på allt sätter igång på riktigt.
Men vad vet jag.... Det lär väl framtiden visa!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0